Home

Servostyring virker ikke

Har en Peugeot 309 med servostyring, når jeg svinger uansett vei så er det lett å svinge, så blir det plutselig litt tung etterfulg av lett igjen. Er akkurat som om et ledd er slitt. Virker som om servoen av og til tar seg en liten pause. Når jeg triller med bilen og den ikke er i gang, så merker jeg ingenting til problemet Servo-oljen skiftes ikke på vanlige servicer, Alle biler i dag er utstyrt med servostyring. Servoen fungerer som en ekstern kraftkilde som hjelper til med å manøvreringen

# Problemer med servostyring, noen forslag? :) - Bil - VG

Servo virker ikke og batterilampa lyser Logg inn for å følge dette . Følgere 0. Servo virker ikke og batterilampa lyser. Av mintman, 2. november 2008 i Bil og motor. Ikke kjør lenge med bilen, for den lader ikke. Du kan risikere å miste bremser og motorkraft. Har du ikke kunnskap om å bytte kilerem, sett den på verksted Servostyring er et system som gjør det enklere å svinge med minimal kraft. Det benyttes en ekstern kraftkilde, et hydraulisk eller elektrisk system, som hjelper til med å vri hjulene når du vrir på rattet. Servostyring ble oppfunnet på 1920-tallet, derfor finnes dette på de fleste moderne biler i dag. Slik sjekker du servostyringen Kontroller at servostyring virker. Hvordan gjøres dette? 0. Siter; Del dette innlegget. Lenke til innlegg Del på andre sider. Fortsetter under... Gjest husmora sa det 0 0 Gjest nervøs. Sensoren trodde sikkert at jeg kløna ekstra mye siden jeg var nervøs, så jeg må nok innrømme at jeg ikke var god nok til å kjøre bil da jeg fikk.

Vi har en Polo som har Elektrohydraulisk servostyring. Nettopp pga. prisen gadd jeg ikke gjøre noe med det problemet, fikset resten som måtte fikses og solgte bilen videre. Bilen eies av en bekjent i dag og fungere uten problemer. Gått ca 65'000km siden jeg solgte den Servostyring er et system for å redusere kreftene som er nødvendig å bruke for å styre en bil, ved å benytte en ekstern kraftkilde som hjelper til med å vri hjulene. Servostyring ble oppfunnet på 1920-tallet av Francis W. Davis og George Jessup i Waltham, Massachusetts. Chrysler Corporation introduserte det første kommersielle servostyringssystemet i 1951, i sin Chrysler Imperial. Servostyring virker ikke opel astra; Servo virker ikke; Jeg hadde vært så utrolig kåt på deg lenge, i begynnelsen trodde jeg at det hadde rabla for meg. Jeg var sjefen din og du er mange år yngre enn meg. Lenge prøvde jeg å fortelle meg selv at dette måtte jeg slutte å tenke på, jeg er gift det er du også Det er mange år siden servostyring var en luksus forbeholdt rikingene. For i dag er nesten alle biler utstyrt med servostyring. Men de færreste vet hvordan man peiler servoolje

Plutselig virket ikke servo lenger, hadde hentet datteren min på svømmetrening, og når jeg skulle kjøre merket jeg at jeg ikke hadde servo. Tung på rattet, for å si det mildt. Jeg sjekket væskebeholderen, og den var tørr. På nærmeste bensinstasjon fikk jeg tak i ATF olje, automatolje og fyllte på Servostyringen's levetid er beregnet for hele livet av en bil , men bare i tilfeller hvor systemet ikke har arbeidsoljelekkasje . Bruk av lavkvalitets olje eller sent bytte er de vanligste årsakene til servostyring lekkasje. Les vår artikkel for å vite hvordan du skal unngå feil når du skal velge og skifte hydraulikkolje Servostyring: Slurver du her kan det bli veldig dyrt Dette oljskiftet glemmer mange. Servo-oljen skiftes ikke på vanlige servicer, og mange oppdager oljemangel eller lekkasje i servostyringen først etter at det er er for sent, sier Stephen Slommerud i Relekta

hei, har kjøpt en vw touran med servo problemer,servoen virker ikke og varsel lampa lyser.Når jeg har kjørt ca 20 min og bilen er varm, slår av og på tenninga, alt i orden.Hvert på 3vw verksteder,tannstanga er gåen rep 25000 sier de,men hvorfor servoen er ok etter 20 min kjøring, kan de ikke svare på.Noen som har svar??? Servo virker ikke på traktoren og må sjekke om pumpa er gåen. Men den sitter vel med et drev på registeret, er det noe man bør passe på når man tar. Hei! Har tenkt til å ta av servopumpa på mf 135. Hvis hele servomekanismen sitter i nesa foran radiatoren så er det en original servostyring Problemer med servostyring - rattet blir periodevis tregt. Servo virker ikke og batterilampa lyser - Teknisk og trimming. Servoen har sluttet å virke - Teknisk og trimming 23. Bufret Lignende Har lest fram og tilbake på forumer ang servostyring , men blir ikke klokere. Har en Peugeot 3med servostyring Servostyring virker ikke peugeot 207. Servostyring virker ikks.com. 7. Pulsklokke Gi bort en pulsklokke til den spreke 40-åringen. Her finner du et stort utvalg. 8. Nettbrett Et nettbrett er en gøyal gave. Her finner du et stort utvalg nettbrett. 9

Oljeskift for servostyringen: Slurver du her, kan det bli

Hei. Har service på ein Verado 300 (min søsters båt) og finner ut at servostyringen ikke virker, servopumpen går ikke. Den får strøm, men vil ikke gå.. Fleire som har vert borti dette? Denne båten er ein 2012mod og kjørt 465 timer, pumpen virket når båten blei tatt på land i høst.. Eg har for såv.. ar problemer med servo, den virker til venstre, men når jeg skal svinge til høyre, må jegf bruke rå makt får å kunne svinge når jeg ikke har noen vesentlig fart på traktoren- vet att dette er engammel rigg, men håper på tips og råd Mvh sofabonde m.litt skogbruk Jeg har en 850 som har blitt veldig nøkkete på styringa. Det virker som den har fått enkelte trege punkter. Rett frem virker styringa lett og fin, med litt sving blir det veldig hardt. Forbi dette punktet virker den lettere igjen. Rattet blir veldig tungt. Dette gjelder til begge sider, også ved oppretting. Ikke noe gøy. Hva kan det skylles

Finne servostyring væskelekkasje i Audi A4 kan være en av de mer utfordrende prosjekter at hjemmet mekaniker vil møte. Den stramme motorrommet kan skjule potensielle lekkasjekilder, og mange kilder til servostyring lekkasjer vises bare under en belastning mens du kjører bilen Servostyring - En enhet utformet, ikke bare for å gi komfort, men også for å forbedre sikkerheten under kjøring. På grunn av tilstedeværelsen av denne delen, blir kontrollen over maskinen opprettholdt selv når dekket er brutt. Servostyring ble opprettet for å redusere kraften som føreren setter på rattet Servostyring Hvordan kan du kontrollere at servostyringen virker? Fungerer ikke servostyringen er bilen ikke forsvarlig å kjøre, da dette fører til at rattet blir veldig tungt å dreie Servostyring. Det finnes flere typer styringsservo. De fleste styringssystemer har i dag en eller annen form for servoeffekt. Styringen kan drives av trykket fra en servopumpe, drevet av drivreimen ved generatoren. Andre typer har en elektrisk motor montert direkte på rattakselen eller en elektrisk hydraulikkpumpe som lager hydraulisk trykk

Hei Benny! Jeg forstår at du ikke kan ta noen diagnose over nett, men håper du har noe kunnskap, erfaring eller tips/råd til meg.. Har en 2010 VW Touran 2.0 TDI 170 hk Aut. som helt uten forvarsel om at noe var galt, plutselig ikke vil starte. Greit nok.. det skjer de fleste! Men det høres ut som et rele' som går amok og frontlysene blinker når jeg prøver å starte den Hei,har problem med ads system på sl som selvsagt ikkje fungerer,er de noen som vet om et bra converteringskit til coilovers Servostyring problemer Sign in to follow this . Followers 1. Servostyring problemer. By CHARLIE, April 21, 2013 in På siden. Reply to this topic; Start new topic; Recommended Posts

Go kveld :) Har et problem med servostyring til XC 70 min. I tomgang går den veldig tung, så tung, at kjæresten min ikke gidder mer å kjøre den... Gi man litt mer gass går den som vanlig. Ingen lekkasje noen sted, rett mengde servoolje. La merke til at servostyring IKKE reagerer på programmering i bordcomputer hvor man kan justere styrekraftnivå Ikke mye forskjell. Har lest Mud opp og ned ! Finner ikke mye klager på kombinasjon 100/dekk . Når gjelder foringer og bærekuler så er ALLE skiftet .Panhard og. med av minus de øvre stagene bak . Tenkt å ta dem og men de virker friske , og det har de fleste jeg har skiftet og. Det var stor forbedring med nye øvre bærearmer Servostyring - plutselig litt tungt etterfulg av lett igjen. Side 1 av 1 [ 5 innlegg ] Servopumpen byttet før ca.1 år siden og jeg kan ikke se noe feil på den. Ingen ulyder. Det er ikke noe slakk noen sted som jeg kan se. Bilen står fint på veien og styringen virker ellers presis bortsett fra at den blir tung og så lett igjen Da virker ikke den elektriske servoen og bilen blir tung på rattet. Når hun stopper bilen og slår av motoren og starter igjen virker alt normalt. Dette kan komme når det er kjølig vær og gjerne etter at bilen har stått parkert en stund

Servostyring er et styresystem med innebygd hjelpekraftinnretning, som virker på styresnekken eller tannstangen i samme retning som rattet dreies. Servostyring reduserer 1) behovet for betjeningskraft fra sjåføren, 2) rattets betjeningsvei til fullt svingutslag og 3) rattbevegelser som skyldes ujevnheter i veibanen. Servostyring er vanlig på alle typer kjøretøy Servostyring, styresystem med innebygd hjelpekraftinnretning, som virker på styresnekken eller tannstangen i samme retning som rattet dreies. Servostyring reduserer 1) behovet for betjeningskraft fra sjåføren, 2) rattets betjeningsvei til fullt svingutslag og 3) rattbevegelser som skyldes ujevnheter i veibanen Uten dette virker servostyringspumpen ikke, og væsken kan ikke sendes gjennom linjene til styreholderen. Den umiddelbare oppstarten av at du ikke har en operativ servostyringspumpe, er at det blir mye vanskeligere å snu hjulet. Hvis du noen gang har kjørt en bil uten servostyring, vet du hvor vanskelig det kan være å styre,. Servopumpa virker da jeg har sjekket nedi servobeholderen og ser at det er sirkulasjon. Det er ingen lekkasje i servorør eller tannstang. Men når jeg svinger så er det rykkevis, dvs at det er tungt å vri på rattet en halv omdreining, så en halv omdreining hvor det er lett å vri, før det blir en halv omdreining ca hvor det er tungt å vri, osv På min F11 så har jeg den berømte Elektroniske Servostyringen. Jeg har en følelse at den har endret karakter. Synes styringen har blitt veldig treg i fart og virker som den til tider responderer sent når jeg korrigerer rattet. Virker ok når jeg står stille. Har ingen varsel på styring. Har ikke noe Lane-assist eller adaptiv cruise

Servo virker ikke og batterilampa lyser - Bil og motor

1. , dette skjedde 2 dager på rad, så slo den ut igjen, og har ikke virket på 3 uker.
  2. Jeg vet ikke helt årsmodell eller nøyaktig hvilken 1,9 TDI du har, det finnes jo noen forskjellige - så svaret blir litt generelt. Begynn med å sjekke at bilen ikke har gått i nødprogram.
  3. Virker som om det er verst når den er kald og blir bedre når man har kjørt et stykke. Toyota verkstedet har vært travelt opptatt, men tokk den inn til en kort kikk på den herom dagen. De sier at det er nokk servoolje på den og at når de løftet bilen ikke kunne se tegn til noen lekkasjer

Servostyring virker ikke periodevis - OG900i. 21 jan 2016, 20:48 på min 9-5 2007, så vi et tilsvarende problem, men det var entydigt ved lave omdrejninger. Tydeligst ved eksempelvis parkeringsmanøvrer, hvor der skal drejes meget ved lav hastighed, og det ofte ikke er muligt at give gas samtidig for at øge motoromdrejninger, og dermed. Jeg måtte kjøre til Tromsø uten servostyring , sier Sara, som tirsdag formiddag imidlertid bare var lettet over at han og bilen kom seg velberget til byen. Bare fyll opp til maks merket med dextronog start motoren, og sving høyre og venstre fult ut, 3-ganger, uten lokk på olje tanken Bilens styring er en viktig del av understellet og virker ved hjelp av et ratt foran førersetet. Rattets dreiing påvirker et system med rotasjonsoverføring (tannstang eller snekkedrev, tannstang og styrestag), slik at førere kan kontrollere bilen uten nevneverdig bruk av muskelstyrke. Dette oppnår man best ved bruk av servostyring. Med servo menes i denne sammenheng en «assistent» som.

Hvordan virker servostyring fungerer? DIRAVI Servostyring Den DIRAVI systemet ble utviklet av den franske motorselskapet Citroen tidlig på 1970-tallet. Den direkte oversettelse av forkortelsen betyr styring med kontrollert retur. Amerikanerne kan bedre vet det som Speedfeel driftsnivå, er ikke i samsvar med kravene c) Flerkretsbeskyttelsesventilen eller trykkavlastningsventilen virker ikke d) Luftlekkasje fører til merkbart trykkfall eller hørbar luftutstrømning e) Utvendig skade som kan ha innvirkning på bremseanleggets virkemåte 2 (3) 2 2 2 2 (3) 1.1.4. Varselanordning eller manometer for lavt tryk Ettermontering av hjelpekraftstyring (servostyring) på bil som ikke originalt fra fabrikken er utstyrt med slikt, tillates på følgende vilkår: a) sveising på de deler av styringen som ligger mellom hjulene og det punkt hvor hjelpekraften eller dens reaksjonskraft virker Servoen virker uregelmessig, d.v.s når man dreier på rattet blir den plutselig vesentlig tyngere. Kjennes ut som servoen kommer og går. (Slutter ikke helt å virke, men omtrent halv effekt). Har hatt dette periodevis tidligere også, men da har det gått over av seg selv. Nå virker det som at probelmet er mer vedvarende hei! I det siste har jeg fått en ulyd i styringa, liksom en uling når jeg svinger i lav fart. samt den virker litt vinglette når jeg kjører. Bilen har også blitt mer urolig under kjøring. Så jeg tenkte at det var servo oljem når jeg åpna lokket for å måle (tror jeg åpna riktig? stod noe om atf ol..

Slik kontrollere du servostyring på din bi

1. Servostyring. Nå kan du styre båten slik som du styrer bilen. Ekte styring med fingrene. Finn en forhandler. play video. Du er helt dekket. Du kan fortsette med det, men vær klar over at det kan være at endel av funksjonene på nettsiden ikke virker
  2. Servostyring. Relativt ny på båtmarkedet. Likt servostyringen i bilen eller lastebilen din. Bruker hydraulikkpumper og -væske for å gjøre det lettere å styre. Du kan fortsette med det, men vær klar over at det kan være at endel av funksjonene på nettsiden ikke virker
  3. Se at lyspærer virker og ikke har skader Sjekk at hornet virker Vindusviskerne skal virke i alle trinn og pusse rent Sidespeilene skal ikke være knust eller sprukket Sjekk at du har påbudt varseltrekant i bilen. Alle sikkerhetsbeltene skal fungere. Sjekk at alle hjulboltene er på plass. Speedometeret må virke
  4. Shield for PWM-styring for opptil 16 enheter (f.eks servomotorer) med Arduino Uno eller Mega. 12 biters oppløsning. Kommuniserer via I2C (flere skjermer stables oppå hverandre). Krever ekstern strømforsyning 5 V D
  5. dre lever sitt eget liv.
  6. Volvo Norge: Ber eiere som har opplevd mystisk feil melde seg. Nå forteller en rekke norske bileiere at de har opplevd at deres Volvo-modeller plutselig slår seg av i en svært kort periode.
  7. Ikke utfør omjustering eller vedlikehold som ikke er angitt her. Da kan du utsette deg for skadelig stråling. • Reparatøren må følge egen verkstedin-formasjon for laserføler. • Ikke demonter laserføleren (heller ikke ved å ta av linsene). En demontert laser-føler tilfredsstiller kravene til laserklasse 3B i følge standard IEC.

Kontroller servostyring? - Åpent forum - Doktoronline - Foru

Elektrohydraulisk servostyring - Polo - Bilforumet

1. MISTER AUTO 65% rabatt på alle reservedeler Nye autodeler med garanti Rask levering Mer enn 500.000 reservedele
  2. De beste brukte kompaktbilene Her får du mer bruktbil for pengene enn noen gang. PLASS TIL BARNEVOGNEN: Stine Flemmen (27) har nettopp kjøpt seg en brukt Opel Astra stasjonsvogn fra 2009. Foto.
  3. ere bump steer. Jeg har også 4 trinn manuell, så etter mye frem og tilbake så fant jeg ut at Borgeson ble for mye ombygging med tanke på clutch for at det skulle lønne seg, selv om Borgeson har fått masse skryt
  4. Apache/2.4.7 (Ubuntu) Server at forum.gardsdrift.no Port 8
  5. (LTZ-modell) uansett om jeg er i eller ut av auto-modus. Det virker som om jeg bare kan få luft til å strømme gjennom avrimeren ved å bruke full avri
  6. Hvor mange varsellamper som finnes på en moderne bil varierer litt fra modell til modell. En undersøkelse NAFs søsterorganisasjon i England har utført, avslørte at under femti prosent av de mannlige sjåførene og bare en tredel av kvinnene, vet hva de betyr
  7. Virker 30 like bra (for oss i Norge) som 40? Og når det gjelder helstyntetisk olje, er det noen modeller som IKKE skal ha annet enn helsyntetisk olje? Og er det slik at når en først bruker helsyntetisk så må en fortsette med det (i hvertfall inntil en tar et oljeskift)

Mistet plutselig servoen på min 04 touran 1.9 tdi. Kjørte og parkerte, når jeg kom til bilen igjen så monterte jeg to stk fulltlyspærer og da virket ikke servoen. Det lyser ei rød lampe med et ratt, sjekket sikringer som jeg vet om og finner ikke no. Var heldigvis på møller når det skjedde så jeg.. Servostyring Saab 9-3 1,9TID 2007. Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg. Moderator: Moderatorer. Forumregler. Så servoen virker på en måte, men ikke hele tiden. Det hele kjennes litt ustabilt. Jeg har sjekket veskenivået og det er greit Alfa mito servostyring virker ikke. Alfa mito går lettere til den ene side. Opel meriva servostyring virker ikke. Opel meriva går lettere til den ene side. Opel Corsa servostyring virker ikke. Opel corsa går lettere til den ene side. Toyota aygo servostyring virker ikke. Citroen C1 servostyring virker ikke. Peugeot 107 servostyring virker ikke

Servostyring - Wikipedi

Styrekabelen er viktig. Smører du opp denne på høsten, sitter den ikke fast når våren kommer, og du er klar for båtlivet. Fjern gammelt fett og skitt - bruk rustoppløser som CRC 6-66. Legg på nytt fett. Sving motoren så langt til siden at du får smurt mest mulig av styrewiren. Sitter kabelen fast, skal du ikke dra i rattet for å. Škoda Aut Slommerud anbefaler ikke folk å skifte servoolje eller reparere lekkasjer selv, med mindre man har god kunnskap om bilmotorer. I dag har alle nye biler servostyring, og kontroller om vinduspyleren virker

I en annonse presentere servostyring virker egentlig litt meningsløst i dag. Antall biler uten servostyring i dag begrenser seg vel særdeles på det norske markedet (mulig det er noen billige småbiler som ikke har det -- eneste jeg kommer på som jeg vet ikke har servo er vel 1.2l-versjonen av A2. Swift har vel nå blitt såpass stor at det. OK bil, men har hatt litt for mye reparasjoner på min bil. Virker å være sterk mot rust. Score 5.8 . Vurdert av Jakob. Volvo V50 (2007) En fantastisk bil for mitt bruk. Sporty kjørekomfort. Har alt det jeg ønsker meg. Har nå kjørt Honda i over 25 år og ser ikke noen grunn til å bytte til noe annet merket Med dynamisk servostyring i alle hastigheter fungerer båt og motor i full harmoni for å gi deg en best mulig kjøreopplevelse. E-TEC G2 har klassens beste drivstoffeffektivitet. Velger du en Evinrude E-TEC G2 vil du spare mange kroner fordi du får en motor som bruker opp til 15% mindre drivstoff enn de andre ledende firetaktsmotorene Per Bjerkeland Bil - Borgveien 39, 1914 Ytre Enebakk - Vurderingen 4.9 basert på 10 anmeldelser Seriøs og til og stole Max på og en kjerne kar!:) !..

Land Rover, Defender, 2,5 Td5 90" – dba

Servostyring Virker Ikke - antares-graphics

Opel Corsa Elektrisk servostyring virker ikke. Opel corsa går lettere til den ene side. Toyota aygo Elektrisk servostyring virker ikke. Citroen C1 Elektrisk servostyring virker ikke. Peugeot 107 Elektrisk servostyring virker ikke. Fiat Punto servostyring virker ikke. Fiat Punto går lettere til den ene side. Fiat Panda servostyring virker ikke Selv om bakenden ikke virker like elegant som fronten, er dette en SUV det ikke gjør vondt å se på (hei, der var Cayenne igjen, ja). Motor og drivverk Under panseret på vår testbil sitter en 3-liters V6-diesel, med 275 hestekrefter LES ANNONSEN !Her får du en Audi All Road til en fornuftig pris. Neste eu kontroll oktober 2021. Diesel måleren virker ikke under halv tank. Regner med det er lenke armer eller foringer i forstilling som er slitt(hører det på hulete veg). Tar forbehold om feil i annonsen. IKKE INNBYTTE. DETTE ER EN PRIS SOM ER FAST OG UTEN NOEN GARANTI . Du gjør en trygg og god handel ved å handle av. Jeg tror ikke jeg kommer til å bytte servopumpe selv ( som sagt, bor ingen mekker i meg), men det virker som om det ikke burde være altfor ille pris på å bytte den, hvis det er problemet. Skal sjekke servo-oljen også, kanskje det er alt som skal til (i hvertfall for et par måneders drift) Servostyring er dårlig, Turteller, oljetrykksmåler og termometer virker ikke. Turteller og termometer reparert. En usynkronisert girkasse er nå ganske enkle og solide saker. Noe ubalanse i snøfreserviften, vet ikke om det betyr stort men det er nå enkelt å legge på litt balansevekter om nødvendig

Mercedes E270, 2,7 CDi Elegance, – dba

Slik forlenger du servostyringens leveti

Kjøp Shields online på kjell.com. Rask levering og fri frakt over 499 kroner, eller reserver og hent i din Kjell & Company-butikk samme dag Air-condition virker ikke. Registrert Dato: Torsdag 24. Oktober 2019. Toyota Prius hybrid 1,5l 2001 mod. Air condition på bilen virker kun en liten stund, før lampene begynner å blinke. ( selve ACknappen) det blinker ingen varsellamper Vigmostad & Bjørke AS, Fagbokforlaget Kanalveien 51 5068 Bergen Organisasjonsnummer: 964 234 973 MVA Telefon: +47 55 38 88 00 E-post: post@fagbokforlaget.no Kontakt os Alle PEUGEOT 2008 (CU_) 1.6 HDi bildeler. Lynrask levering og stort lager i Norge på alle deler styring! Høyeste kvalitet & Laveste priser NY PRIS! Meget sprek og sjarmerende dritbil selges slik den står, kr 28000 + avgift, ferdig forhandlet. Bilen selges grunnet oppgradering til større kjøretøy i takt med familiens stadig ekspanderende ungdomskropper. Denne modige, gamle løven er EU-godkjent til 31.01.2021. Denne Peugeoten har levd et godt og beskyttet liv, men er slettes ikke uten feil

Mercedes C220, 2,2 CDi Avantgarde – dbaSaab 9-5, 2,0 Turbo SE stcFiat Panda, 0,9 TwinAir 85 Lounge, – dbaSkoda Felicia, 1,6 LX, Benzin – dbaFiat Punto, 1,2 Pop, Benzin – dbaAlfa Romeo 147, 1,6 TS 120 Lusso, – dbaAudi A6, 2,4 V6 Avant Tiptr
  • Synonym for forankre.
  • Den lutherske kirke utsmykking.
  • Pastasalat kremet.
  • Nokian hakkapeliitta 8 antall pigger.
  • Stadt fürth stellenangebote erzieher.
  • Bisnode forside.
  • Anaconda slange.
  • Diode for rectifier.
  • Pizzastein jernia.
  • New york pizza heerenveen.
  • Svolvær rorbuer.
  • Dirco south africa.